Publiczna Szkoła Podstawowa w Gacach Słupieckich
REGON: 00 11 86 94 6
NIP: 866 – 15 – 73 - 010
Ilość uczniów: 101
Dyrektor Szkoły: mgr Teresa Bigos
|
STATUT
PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
w GACACH SŁUPIECKICH
Rozdział I
Nazwa i typ oraz jej cele i zadania.
§ 1
1. Szkoła nosi nazwę: Publiczna Szkoła Podstawowa w Gacach Słupieckich.
2. Szkoła jest publiczna, sześcioklasowa.
3. W szkole funkcjonuje oddział przedszkolny przygotowujący dzieci sześcioletnie do spełniania obowiązku szkolnego.
4. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Łubnice, a organem nadzorującym Świętokrzyskie Kuratorium Oświaty.
5. Szkole nadaje imię organ prowadzący na wspólny wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
§ 2
1. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z ustawy z dnia 07. 09. 1991 r. (z późniejszymi zmianami), z wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych a w szczególności prowadzi działalność edukacyjną, która corocznie określana jest przez:
1) szkolny program nauczania obejmujący całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego,
2) szkolny program wychowawczy, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli,
2. Wychowanie, kształcenie i nauczanie tworzą spójną całość.
§ 3
1. Szkoła umożliwia:
1) zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania pozytywnej oceny ze sprawdzianu poziomu opanowania umiejętności określonych w standardach wymagań i uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
2) ujawnienie oraz rozwijanie zainteresowań i uzdolnień, rozwijanie potrzeby doskonalenia się poprzez organizowanie kół zainteresowań, przedmiotowych w miarę posiadanych środków finansowych.
2. Szkoła zapewnia:
1) opiekę, przyjazne, bezpieczne i korzystne dla zdrowia ucznia warunki edukacji:
- opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych lub pozalekcyjnych pełni nauczyciel prowadzący zajęcia;
- opiekę nad uczniami w czasie przerw międzylekcyjnych pełni nauczyciel dyżurny;
- opiekę nad uczniami w czasie wycieczek organizowanych przez szkołę sprawują: kierownik (nauczyciel) i opiekunowie (mogą być rodzice) zgodnie z zasadą: jeden opiekun na 15 uczniów,
2) poszanowanie praw ucznia,
3) warunki prawidłowego rozwoju psychofizycznego.
3. Szkoła wspiera:
1) rozwój osobowości w zgodzie z systemem wartości, który respektuje prawa innych, wartości uniwersalne i przyjęte normy,
2) rozwój emocjonalny ucznia i jego wrażliwość na problemy społeczne,
3) prospołeczne, prorodzinne i prozdrowotne działanie ucznia
§ 4
1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu nauczycielowi uczącemu w tym oddziale.
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca prowadzi swój oddział przez klasy I – III, inny wychowawca przez klasy IV – VI.
Rozdział II
Ocenianie uczniów
§ 1
Postępy ucznia, jego wyniki pracy podlegają ocenie. Szczegółowe zasady systemu oceniania zawiera wewnątrzszkolny system oceniania stanowiący załącznik do statutu.
§ 2
1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzaniach osiągnięć edukacyjnych uczniów.
2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
§ 3
1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione
pisemne prace kontrolne uczeń dostaje do wglądu w czasie lekcji, rodzice mogą na życzenie dostać prace
do wglądu od nauczyciela zajęć edukacyjnych.
2. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
§ 4
1. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostaniu wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
2. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§ 5
1. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego i informatyki.
2. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego i informatyki podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza.
3. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego i informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
§ 6
1. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z przedmiotów określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych, oraz oceny zachowania zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
2. Klasyfikowanie śródroczne uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego w ostatnim tygodniu stycznia. Jeżeli ferie zimowe wypadają przed 30 stycznia, klasyfikację śródroczną przeprowadza się w ostatnim tygodniu przed feriami.
3. Klasyfikowanie roczne w klasach I – III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej oraz oceny zachowania.
4. Klasyfikowanie roczne w klasach IV – VI polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z przedmiotów określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania, wg skali, o której mowa odpowiednio w § 8 i § 9 tegoż rozdziału.
5. Przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych w formie pisemnej za potwierdzeniem odbioru na trzy tygodnie przed tym posiedzeniem. Rodzice (prawni opiekunowie) mogą odwołać się od oceny do dyrektora szkoły w ciągu 3 dni od powiadomienia.
6. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 13 tegoż rozdziału.
7. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin, w wyniku którego zostanie ustalona ponowna z zajęć edukacyjnych. Taki egzamin może dotyczyć co najwyżej dwóch zajęć edukacyjnych. Warunki pozytywnego rozpatrzenia wniosku są następujące:
1) dłuższa, trwająca ponad miesiąc nieobecność nauczyciela danych zajęć edukacyjnych;
2) dłuższa, trwająca ponad miesiąc usprawiedliwiona nieobecność ucznia na danych zajęciach edukacyjnych.
8. Termin egzaminu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
9. Egzamin odbywa się w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku u dyrektora szkoły.
10. Egzamin przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, a z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma on przede wszystkim formę zadań praktycznych.
11. Egzamin przeprowadza nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w obecności komisji.
12. Komisję powołuje dyrektor szkoły.
13. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel zajęć edukacyjnych, z których przeprowadzany jest egzamin;
3) wychowawca klasy.
14. W czasie egzaminu mogą być obecni rodzice (prawni opiekunowie) ucznia w charakterze obserwatorów.
15. Ustalona w wyniku egzaminu ocena nie może być niższa niż proponowana pierwotnie przez nauczyciela zajęć edukacyjnych i jest oceną ostateczną.
16. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający:
- skład komisji;
- termin egzaminu;
- zadania egzaminacyjne;
- wynik egzaminu.
17. Do protokołu dołącza się prace pisemne ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
§ 7
Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę z zachowania – wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia podczas lekcji wychowawczych.
§ 8
1. Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne ustala się wg skali określonej w wewnątrzszkolnym systemie oceniania.
2. Oceny klasyfikacyjne roczne ustala się w stopniach wg następującej skali:
1) stopień celujący – 6;
2) stopień bardzo dobry – 5;
3) stopień dobry – 4;
4) stopień dostateczny – 3;
5) stopień dopuszczający – 2;
6) stopień niedostateczny – 1.
3. W klasach I – III ocena klasyfikacyjna jest oceną opisowa.
§ 9
1. Ocenę zachowania śródroczną ustala się wg skali określonej w wewnątrzszkolnym systemie oceniania.
2. Ocenę roczną ustala się wg następującej skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
3. W klasach I – III ocena zachowania jest oceną opisową.
4. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych.
5. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczna ocenę klasyfikacyjną zachowania.
§ 10
Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, wychowawca powinien zorganizować pomoc celem uzupełnienia braków.
§ 11
Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą.
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala nauczyciel zajęć edukacyjnych w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
Egzamin nie może odbyć się później, niż dwa tygodnie przed terminem rocznego klasyfikacyjnego posiedzenia Rady Pedagogicznej.
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej a egzamin z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami), liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów - rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
a) imiona i nazwiska nauczycieli;
b) termin egzaminu klasyfikacyjnego;
c) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;
d) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany".
§ 12
1. Uczeń klasy I – III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
2. Uczeń klas IV – VI otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem § 4 tegoż rozdziału, uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 13 tegoż rozdziału, a także nie ustalono mu po raz trzeci z rzędu nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania lub Rada Pedagogiczna nie podjęła w stosunku do tego ucznia uchwały o nieukończeniu szkoły ze względu na ustalono po raz drugi z rzędu naganną roczna ocenę zachowania.
3. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 1 lub ust. 2, nie otrzymuje promocji i powtarza tę samą klasę.
4. Ucznia klasy I – III można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczno – pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
§ 13
1. Uczeń klasy IV – VI, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych. Warunki uzyskania zgody na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych są następujące:
· zdarzenia losowe w rodzinie ucznia (problemy rodzinne, śmierć bliskiej osoby, choroba członków rodziny, choroba ucznia).
2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki (techniki) oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
5. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt. 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
7. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły nie później jednak niż do końca września.
8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę z zastrzeżeniem ust. 9.
9. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodnie ze szkolnym planem nauczania realizowane w klasie programowo wyższej.
10. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocenia klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
11. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły:
1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania zwołuje posiedzenie Rady Pedagogicznej, która po wysłuchaniu opinii przedstawiciela samorządu uczniowskiego ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykła większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
12. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 11 pkt. 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
13. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.
14. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 13 pkt. 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
15. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 13 ust. 1. Ustalona przez Radę Pedagogiczną ocenia zachowania jest ostateczna.
16. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- skład komisji;
- termin sprawdzianu;
- zadania (pytania) sprawdzające;
- wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
17. Do protokołu, o którym mowa w ust. 16 dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
18. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust.11 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
19. Przepisy ust. 10 – 18 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
§ 14
Uczeń kończy szkołę, jeżeli na zakończenie klasy szóstej uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od oceny niedostatecznej i jeżeli ponadto przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w § 15 tegoż rozdziału, a także nie ustalono mu po raz trzeci z rzędu nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania lub Rada Pedagogiczna nie podjęła w stosunku do tego ucznia uchwały o nieukończeniu szkoły ze względu na ustalono po raz drugi z rzędu naganną roczną ocenę zachowania.
§ 15
1. W klasie szóstej komisja okręgowa przeprowadza sprawdzian poziomu opanowania umiejętności określonych w standardach wymagań przepisami, zwany dalej „sprawdzianem”.
2. Sprawdzian ma charakter powszechny i obowiązkowy.
3. Sprawdzian przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez komisję okręgową.
§ 16
1. Uczniowie z potwierdzonymi dysfunkcjami mają prawo przystąpić do sprawdzianu w formie dostosowanej do ich dysfunkcji.
2. Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie przystępuje do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora komisji okręgowej.
3. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do sprawdzianu w dodatkowym terminie albo przerwał sprawdzian, przystępuje do niego w kolejnym terminie określonym przez dyrektora komisji okręgowej.
4. Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do 31 sierpnia danego roku, powtarza klasę szóstą oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku.
§ 17
Wynik sprawdzianu otrzymują uczniowie na specjalnych drukach sporządzonych przez CKE.
Wynik uzyskany na sprawdzianie nie ma wpływu na ukończenie przez ucznia szkoły.
§ 18
Rozdział III
Organy szkoły
§ 1
Organami szkoły są:
1) dyrektor szkoły,
2) rada pedagogiczna,
3) samorząd uczniowski,
4) rada rodziców.
§ 2
1. Dyrektora szkoły powołuje w drodze konkursu organ prowadzący szkołę.
2. Do obowiązków dyrektora szkoły należy:
1) opracowanie dokumentów programowo – organizacyjnych szkoły, projektu organizacyjnego, tygodniowego rozkładu zajęć,
2) opracowanie zakresu czynności pracowników niepedagogicznych,
3) opracowanie regulaminu przyznawania nagród dyrektora,
4) opracowanie regulaminu premiowania pracowników niepedagogicznych,
5) zapewnienie bezpieczeństwa, higieny pracy i nauki,
6) pełnienie nadzoru pedagogicznego nad działalnością nauczycieli i wychowawców, ocena ich pracy, pomoc w organizowaniu doskonalenia zawodowego,
7) informowanie organu prowadzącego o działalności szkoły,
8) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji.
3. Dyrektor szkoły ma prawo:
1) wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom,
2) zatrudniania i zwalniania pracowników,
3) premiowania i nagradzania pracowników zgodnie z regulaminem, a także udzielania kar zgodnie z Kartą Nauczyciela i Kodeksem Pracy,
4) reprezentowania szkoły na zewnątrz i podpisywania dokumentów i korespondencji.
4. Dyrektor szkoły odpowiada przed organem prowadzącym za:
1) poziom uzyskiwanych przez szkołę wyników nauczania i wychowania, oraz za opiekę nad uczniami,
2) bezpieczeństwo uczniów i osób znajdujących się w obiekcie szkoły podczas zajęć i imprez organizowanych przez szkołę oraz za stan sanitarny i stan ochrony p. poż. obiektów szkolnych,
3) zgodne z przepisami prowadzenie dokumentacji pracowniczej i uczniowskiej, za bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania,
4) zgodność funkcjonowania szkoły z przepisami prawa oświatowego i niniejszego statutu.
5. Dyrektor szkoły może być odwołany ze stanowiska:
1) na własna prośbę za trzymiesięcznym wypowiedzeniem lub z końcem roku szkolnego,
2) z inicjatywy organu nadzorującego szkołę, jeżeli otrzymał negatywną oceną pracy.
§ 3
1. Radę Pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy pracownicy pedagogiczni Szkoły Podstawowej w Gacach Słupieckich bez względu na wymiar czasu pracy.
2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
3. W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział na zaproszenie jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek członków Rady zaproszeni goście. Mają oni głos doradczy.
4. Rada obraduje na zebraniach plenarnych lub w powołanych przez siebie komisjach.
5. Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy:
1) przewodniczącego,
2) organu prowadzącego szkołę,
3) co najmniej 1/3 członków Rady.
6. Zebrania Rady są protokołowane.
7. Do kompetencji stanowiących Rady należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły,
2) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwały o dyscyplinarnym przeniesieniu ucznia do równoległej klasy,
4) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych.
8. Rada ma prawo do opiniowania:
1) arkusza organizacyjnego szkoły,
2) projektu planu finansowego szkoły,
3) tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
4) wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień,
5) propozycji dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego, oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
9. Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
10. Dyrektor szkoły lub placówki wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
11. Członkowie Rady są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniach Rady, które mogą naruszyć dobro osobiste uczniów lub ich rodziców (prawnych opiekunów), a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
§ 4
1. Rodzice mają prawo do wyłonienia swej reprezentacji – Rady Rodziców.
2. Rada Rodziców działa na podstawie regulaminu Rady Rodziców, zatwierdzanego przez ogólne zebranie rodziców. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
3. Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły:
1) może brać udział w programowaniu pracy szkoły,
2) pomagać w poprawie warunków pracy szkoły,
3) współdziałać w realizacji programów nauczania, wychowania oraz zadań opiekuńczych szkoły,
4) organizować działalność mającą na celu podnoszenie kultury pedagogicznej w rodzinie, szkole i środowisku lokalnym,
5) podejmować działania na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych dla szkoły i uczestniczyć w planowaniu wydatków z tych środków.
§ 5
1. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie.
2. Samorząd Uczniowski działa na podstawie regulaminu, który uchwala ogół uczniów. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
3. Samorząd Uczniowski może przedstawić Radzie Pedagogicznej lub dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności tych, które dotyczą realizacji podstawowych praw ucznia.
§ 6
1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia i wychowania uczniów.
2. Rodzice mają prawo do:
1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno – wychowawczych w danej klasie i szkole,
2) znajomości przepisów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
3) uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat postępów i przyczyn trudności w nauce i zachowaniu swojego ucznia,
4) wyrażania i przekazywania swoich opinii na temat pracy szkoły organowi prowadzącemu.
3. W celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy dydaktyczno – wychowawcze powinny być organizowane co najmniej trzy stałe spotkania z rodzicami, w miarę potrzeby – spotkania indywidualne.
Zasady współdziałania organów szkoły
oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi
§ 7
1. Organy szkoły współpracują ze sobą oraz mają możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.
2. Dyrektor zapewnia bieżącą wymianę informacji o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach pomiędzy organami szkoły.
3. Spory między dyrektorem szkoły a Radą Pedagogiczną rozstrzyga w pierwszej kolejności w sprawach pedagogicznych nadzór pedagogiczny, w sprawach pozostałych – organ prowadzący szkołę.
4. Spory między Radą Pedagogiczną a Samorządem Uczniowskim rozstrzyga dyrektor szkoły.
5. Spory między dyrektorem a Radą Rodziców rozstrzyga organ prowadzący szkołę.
Rozdział IV
Organizacja szkoły
§ 1
1. Zajęcia dydaktyczno – wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września (z wyjątkiem soboty), a kończą w najbliższy piątek po 18 czerwca zgodnie z przepisami o organizacji roku szkolnego.
2. Zimowa przerwa świąteczna trwa od 23 grudnia do 31 grudnia lub od 22 grudnia do 31 grudnia, jeżeli 22 grudnia wypada w poniedziałek.
3. Termin ferii zimowych dla całego województwa ustala Kurator Oświaty.
4. Wiosenna przerwa świąteczna rozpoczyna się we czwartek poprzedzający święta i kończy się w pierwszy wtorek po świętach.
5. Ferie letnie rozpoczynają się w najbliższą sobotę po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych i trwają do 31 sierpnia.
6. Dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może podjąć decyzję o potraktowaniu poniedziałków wypadających przed dniami świątecznymi ustawowo wolnymi od pracy oraz piątków wypadających po dniach świątecznych ustawowo wolnych od pracy jako dni wolnych od pracy pod warunkiem odpracowania zajęć w wybrane soboty.
§ 2
Zajęcia dydaktyczne w roku szkolnym dzielą się na dwa okresy:
I – od dnia rozpoczęcia zajęć we wrześniu do ostatniej soboty poprzedzającej ferie zimowe;
II – od poniedziałku wypadającego bezpośrednio po feriach zimowych do dnia zakończenia rocznych
zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
§ 3
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły i zatwierdzony przez organ prowadzący.
§ 4
Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
§ 5
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć opracowany przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 6
1. Pracowników niepedagogicznych szkoły zatrudnia i zwalnia, z zachowaniem ogólnych przepisów prawa pracy – dyrektor szkoły.
2. Podstawowe obowiązki pracowników niepedagogicznych:
a) przestrzeganie zakresu czynności,
b) otaczanie opieką i życzliwością wszystkich uczniów i wychowanków oraz udzielanie im pomocy we wszelkich sprawach,
c) rzetelne i efektywne wykonywanie swojej pracy,
d) stosowanie się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę,
e) przestrzeganie ustalonego czasu pracy,
f) przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie porządku,
g) przestrzeganie przepisów, zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
h) podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz doskonalenie umiejętności pracy,
i) dbanie o dobro zakładu pracy i jego mienie,
j) przestrzeganie tajemnicy służbowej określonej w odrębnych przepisach,
k) przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego,
l) dbałość o czystość i porządek wokół swojego stanowiska pracy,
m) należyte zabezpieczenie po zakończonej pracy: narzędzi, urządzeń i pomieszczeń pracy.
8. Uczeń lub jego rodzice mają prawo do odwołania się od kary. Pisemny wniosek do Rady Pedagogicznej składa się na ręce wychowawcy klasy, który ma obowiązek przedstawić wniosek Radzie na najbliższym posiedzeniu. Wniosek musi zawierać odpowiednie uzasadnienie.
Warunki pobytu w szkole zapewniające uczniom bezpieczeństwo poprzez:
1. Dyżury nauczycieli na korytarzach, w szatni i przy wejściu na teren szkoły w czasie wszystkich przerw między lekcjami.
2. Reagowanie nauczycieli na wszelkie przejawy zachowań agresywnych uczniów.
3. Szkolenie pracowników szkoły pod względem BHP i organizacji wycieczek szkolnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4. Ustalenie i zapoznanie całej społeczności szkoły z procedurami postępowania w sytuacjach zagrożenia oraz w nagłych wypadkach.
5. Umieszczenie w salach lekcyjnych regulaminów korzystania z pracowni.
6. Oznakowanie ciągów komunikacyjnych.
7. Dostosowanie pomieszczeń do warunków bezpieczeństwa.
8. Zakup atestowanego sprzętu.
9. Zabezpieczenie przeciwpożarowe.
|