Wersja archiwalna z dnia 2007-02-13 13:05:26
|
Publiczna Szkoła Podstawowa w Gacach Słupieckich
REGON: 00 11 86 94 6
NIP: 866 – 15 – 73 - 010
Ilość uczniów: 100
Dyrektor Szkoły: mgr Teresa Bigos
STATUT
PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
w GACACH SŁUPIECKICH
Rozdział I
Nazwa i typ oraz jej cele i zadania.
& 1
-
Szkoła nosi nazwę: Publiczna Szkoła Podstawowa w Gacach Słupieckich.
-
Szkoła jest publiczna, sześcioklasowa.
-
Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Łubnice, a organem nadzorującym Świętokrzyskie Kuratorium Oświaty.
-
Szkole nadaje imię organ prowadzący na wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
& 2
-
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z ustawy z dnia 07. 09. 1991 r. (z późniejszymi zmianami), z wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych a w szczególności prowadzi działalność edukacyjną, która corocznie określana jest przez:
-
szkolny program nauczania obejmujący całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego,
-
szkolny program wychowawczy, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli,
-
Wychowanie, kształcenie i nauczanie tworzą spójną całość.
& 3
-
Szkoła umożliwia:
-
zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania pozytywnej oceny ze sprawdzianu poziomu opanowania umiejętności określonych w standardach wymagań i uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
-
ujawnienie oraz rozwijanie zainteresowań i uzdolnień, rozwijanie potrzeby doskonalenia się poprzez organizowanie kół zainteresowań, przedmiotowych w miarę posiadanych środków finansowych.
-
Szkoła zapewnia:
-
opiekę, przyjazne, bezpieczne i korzystne dla zdrowia ucznia warunki edukacji:
-
opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych lub pozalekcyjnych pełni nauczyciel prowadzący zajęcia;
-
opiekę nad uczniami w czasie przerw międzylekcyjnych pełni nauczyciel dyżurny;
-
opiekę nad uczniami w czasie wycieczek organizowanych przez szkołę sprawują: kierownik (nauczyciel) i opiekunowie (mogą być rodzice) zgodnie z zasadą: jeden opiekun na 15 uczniów,
-
poszanowanie praw ucznia,
-
warunki prawidłowego rozwoju psychofizycznego.
-
Szkoła wspiera:
-
rozwój osobowości w zgodzie z systemem wartości, który respektuje prawa innych, wartości uniwersalne i przyjęte normy,
-
rozwój emocjonalny ucznia i jego wrażliwość na problemy społeczne,
-
prospołeczne, prorodzinne i prozdrowotne działanie ucznia
& 4
-
Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu nauczycielowi uczącemu w tym oddziale.
-
Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca prowadzi swój oddział przez klasy I – III, inny wychowawca przez klasy IV – VI.
Rozdział II
Ocenianie uczniów
& 1
Postępy ucznia, wyniki pracy podlegają ocenie. Szczegółowe zasady systemu oceniania zawiera wewnątrzszkolny system oceniania stanowiący załącznik do statutu.
& 2
-
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzaniach osiągnięć edukacyjnych uczniów.
-
Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
& 3
-
Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione
pisemne prace kontrolne uczeń dostaje do wglądu w czasie lekcji, rodzice mogą na życzenie dostać prace
do wglądu od nauczyciela zajęć edukacyjnych.
-
Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
& 4
-
Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostaniu wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
-
Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
& 5
-
W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego.
-
Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza.
-
W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
& 6
-
Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z przedmiotów określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych, oraz oceny zachowania zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
-
Klasyfikowanie śródroczne uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego w ostatnim tygodniu przed feriami zimowymi.
-
Klasyfikowanie końcoworoczne w klasach I – III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej oraz oceny zachowania.
-
Klasyfikowanie końcoworoczne w klasach IV – VI polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z przedmiotów określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania, wg skali, o której mowa odpowiednio w & 8 i & 9 tegoż rozdziału.
-
Przed końcoworocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych w formie ustnej lub pisemnej na trzy tygodnie przed tym posiedzeniem. Rodzice (prawni opiekunowie) mogą odwołać się od oceny w ciągu 3 dni od powiadomienia.
-
Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem & 13 tegoż rozdziału.
& 7
Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę zachowania – wychowawca klasy.
& 8
-
Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne ustala się wg skali określonej w wewnątrzszkolnym systemie oceniania.
-
Oceny klasyfikacyjne końcoworoczne ustala się w stopniach wg następującej skali:
-
stopień celujący – 6;
-
stopień bardzo dobry – 5;
-
stopień dobry – 4;
-
stopień dostateczny – 3;
-
stopień dopuszczający – 2;
-
stopień niedostateczny – 1.
-
W klasach I – III ocena klasyfikacyjna jest oceną opisowa.
& 9
-
Ocenę zachowania śródroczną ustala się wg skali określonej w wewnątrzszkolnym systemie oceniania.
-
Ocenę końcoworoczną ustala się wg następującej skali: wzorowe, dobre, poprawne, nieodpowiednie.
-
W klasach I – III ocena zachowania jest oceną opisową.
-
Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
-
oceny z zajęć edukacyjnych,
-
promocje do klasy programowa wyższej lub ukończenie szkoły.
-
Ocena ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
& 10
Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, wychowawca powinien zorganizować pomoc celem uzupełnienia braków.
& 11
-
Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
-
Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
-
Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
-
Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą.
-
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel zajęć edukacyjnych, których egzamin dotyczy, w obecności wychowawcy lub innego nauczyciela.
-
Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala nauczyciel zajęć edukacyjnych w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
-
Egzamin nie może odbyć się później, niż trzy tygodnie przed terminem końcoworocznego klasyfikacyjnego posiedzenia rady pedagogicznej.
& 12
-
Uczeń klasy I – III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
-
Uczeń klasy IV – VI otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem & 4 tegoż rozdziału, uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego, z zastrzeżeniem & 13 tegoż rozdziału.
-
Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 1 lub ust. 2, nie otrzymuje promocji i powtarza tę samą klasę.
-
Ucznia klasy I – III można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczno – pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
& 13
-
Uczeń klasy IV – VI, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
-
Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki (techniki) oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
-
Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
-
Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
-
dyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji,
-
nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
-
nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
-
Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt. 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
-
Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
-
Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.
-
Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę z zastrzeżeniem ust. 9.
-
Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
& 14
Uczeń kończy szkołę, jeżeli na zakończenie klasy szóstej uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od oceny niedostatecznej i jeżeli ponadto przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w & 15 tegoż rozdziału.
& 15
-
W klasie szóstej komisja okręgowa przeprowadza sprawdzian poziomu opanowania umiejętności określonych w standardach wymagań przepisami, zwany dalej „sprawdzianem”.
-
Sprawdzian ma charakter powszechny i obowiązkowy.
-
Sprawdzian przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez komisję okręgową.
& 16
-
Uczniowie z potwierdzonymi dysfunkcjami maja prawo przystąpić do sprawdzianu w formie dostosowanej do ich dysfunkcji.
-
Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie przystępuje do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora komisji okręgowej.
-
Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do sprawdzianu w dodatkowym terminie albo przerwał sprawdzian, przystępuje do niego w kolejnym terminie określonym przez dyrektora komisji okręgowej.
-
Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do 31 sierpnia danego roku, powtarza klasę szóstą oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku.
& 17
Wynik sprawdzianu odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.
Wynik nie wpływa na ukończenie szkoły.
Rozdział III
Organy szkoły
& 1
Organami szkoły są:
-
dyrektor szkoły,
-
rada pedagogiczna,
-
samorząd uczniowski,
-
rada rodziców.
& 2
-
Dyrektora szkoły powołuje w drodze konkursu organ prowadzący szkołę.
-
Do obowiązków dyrektora szkoły należy:
-
opracowanie dokumentów programowo – organizacyjnych szkoły, projektu organizacyjnego, tygodniowego rozkładu zajęć,
-
opracowanie zakresu czynności pracowników niepedagogicznych,
-
opracowanie regulaminu przyznawania nagród dyrektora,
-
opracowanie regulaminu premiowania pracowników niepedagogicznych,
-
zapewnienie bezpieczeństwa, higieny pracy i nauki,
-
pełnienie nadzoru pedagogicznego nad działalnością nauczycieli i wychowawców, ocena ich pracy, pomoc w organizowaniu doskonalenia zawodowego,
-
informowanie organu prowadzącego o działalności szkoły,
-
realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji.
-
Dyrektor szkoły ma prawo:
-
wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom,
-
zatrudniania i zwalniania pracowników,
-
premiowania i nagradzania pracowników zgodnie z regulaminem, a także udzielania kar zgodnie z Kartą Nauczyciela i Kodeksem Pracy,
-
reprezentowania szkoły na zewnątrz i podpisywania dokumentów i korespondencji.
-
Dyrektor szkoły odpowiada przed organem prowadzącym za:
-
poziom uzyskiwanych przez szkołę wyników nauczania i wychowania, oraz za opiekę nad uczniami,
-
bezpieczeństwo uczniów i osób znajdujących się w obiekcie szkoły podczas zajęć i imprez organizowanych przez szkołę oraz za stan sanitarny i stan ochrony p. poż. obiektów szkolnych,
-
zgodne z przepisami prowadzenie dokumentacji pracowniczej i uczniowskiej, za bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania,
-
zgodność funkcjonowania szkoły z przepisami prawa oświatowego i niniejszego statutu.
-
Dyrektor szkoły może być odwołany ze stanowiska:
-
na własna prośbę za trzymiesięcznym wypowiedzeniem lub z końcem roku szkolnego,
-
z inicjatywy organu nadzorującego szkołę, jeżeli otrzymał negatywną oceną pracy.
& 3
-
Radę Pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy pracownicy pedagogiczni, bez względu na wymiar czasu pracy.
-
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
-
W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział na zaproszenie jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek członków Rady zaproszeni goście. Mają oni głos doradczy.
-
Rada obraduje za zebraniach plenarnych lub powołanych przez siebie komisjach.
-
Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy:
-
przewodniczącego,
-
organu prowadzącego szkołę,
-
co najmniej 1/3 członków Rady.
-
Zebrania Rady są protokołowane.
-
Do kompetencji stanowiących Rady należy:
-
zatwierdzanie planów pracy szkoły,
-
zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
-
podejmowanie uchwały o dyscyplinarnym przeniesieniu ucznia do równoległej klasy,
-
podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych.
-
Rada ma prawo do opiniowania:
-
arkusza organizacyjnego szkoły,
-
projektu planu finansowego szkoły,
-
tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
-
wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień,
-
propozycji dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego, oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
-
Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
-
Dyrektor może wstrzymać wykonywanie uchwały Rady, stwierdzi, że jest ona niezgodna z przepisami prawa. O fakcie wstrzymania uchwały zawiadamia organ prowadzący, który uchyla uchwałę, jeżeli stwierdzi, że jest ona niezgodna z przepisami prawa.
-
Członkowie Rady są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniach Rady, które mogą naruszyć dobro osobiste uczniów lub ich rodziców (prawnych opiekunów), a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
& 4
-
Rodzice mają prawo do wyłonienia swej reprezentacji – Rady Rodziców.
-
Rada Rodziców działa na podstawie regulaminu Rady Rodziców, zatwierdzanego przez ogólne zebranie rodziców. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
-
Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły:
-
może brać udział w programowaniu pracy szkoły,
-
pomagać w poprawie warunków pracy szkoły,
-
współdziałać w realizacji programów nauczania, wychowania oraz zadań opiekuńczych szkoły,
-
organizować działalność mającą na celu podnoszenie kultury pedagogicznej w rodzinie, szkole i środowisku lokalnym,
-
podejmować działania na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych dla szkoły i uczestniczyć w planowaniu wydatków z tych środków.
& 5
-
Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie.
-
Samorząd Uczniowski działa na podstawie regulaminu, który uchwala ogół uczniów. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
-
Samorząd Uczniowski może przedstawić Radzie Pedagogicznej lub dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności tych, które dotyczą realizacji podstawowych praw ucznia.
& 6
-
Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia i wychowania uczniów.
-
Rodzice mają prawo do:
-
znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno – wychowawczych w danej klasie i szkole,
-
znajomości przepisów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
-
uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat postępów i przyczyn trudności w nauce i zachowaniu swojego ucznia,
-
wyrażania i przekazywania swoich opinii na temat pracy szkoły organowi prowadzącemu.
-
W celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy dydaktyczno – wychowawcze powinny być organizowane co najmniej trzy stałe spotkania z rodzicami, w miarę potrzeby – spotkania indywidualne.
Zasady współdziałania organów szkoły
oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi
& 7
-
Organy szkoły współpracują ze sobą oraz mają możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.
-
Dyrektor zapewnia bieżącą wymianę informacji o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach pomiędzy organami szkoły.
-
Spory między dyrektorem szkoły a Radą Pedagogiczną rozstrzyga w pierwszej kolejności w sprawach pedagogicznych nadzór pedagogiczny, w sprawach pozostałych – organ prowadzący szkołę.
-
Spory między Radą Pedagogiczną a Samorządem Uczniowskim rozstrzyga dyrektor szkoły.
-
Spory między dyrektorem a Radą Rodziców rozstrzyga organ prowadzący szkołę.
Rozdział IV
Organizacja szkoły
& 1
-
Zajęcia dydaktyczno – wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września (z wyjątkiem soboty), a kończą w najbliższy piątek po 18 czerwca zgodnie z przepisami o organizacji roku szkolnego.
-
Zimowa przerwa świąteczna trwa od 23 grudnia do 31 grudnia lub od 22 grudnia do 31 grudnia, jeżeli 22 grudnia wypada w poniedziałek.
-
Termin ferii zimowych dla całego województwa ustala Kurator Oświaty.
-
Wiosenna przerwa świąteczna rozpoczyna się we czwartek poprzedzający święta i kończy się w pierwszy wtorek po świętach.
-
Ferie letnie rozpoczynają się w najbliższą sobotę po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych i trwają do 31 sierpnia.
-
Dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może podjąć decyzję o potraktowaniu poniedziałków wypadającymi przed dniami świątecznymi ustawowo wolnymi od pracy o piątków wypadających po dniach świątecznych ustawowo wolnych od pracy jako dni wolnych od pracy pod warunkiem odpracowania zajęć w te dni w wybrane soboty.
& 2
Zajęcia dydaktyczne w roku szkolnym dzielą się na dwa okresy:
I – od dnia rozpoczęcia zajęć we wrześniu do ostatniej soboty poprzedzającej ferie zimowe;
II – od poniedziałku wypadającego bezpośrednio po feriach zimowych do dnia zakończenia rocznych
zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
& 3
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły i zatwierdzony przez organ prowadzący.
& 4
Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
& 5
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć opracowany przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
& 6
-
Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno – wychowawcze prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym.
-
Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
-
Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I – III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć, o którym mowa w ust. 2.
-
Dla uczniów ze środowisk niewydolnych wychowawczo lub dla uczniów, którzy mają znaczne opóźnienia w opanowaniu programów obowiązkowych zajęć edukacyjnych organizuje się zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze. Zajęcia te prowadzone są przez nauczyciela właściwych zajęć edukacyjnych. Liczba uczestników tych zajęć powinna wynosić od 4 do 8.
-
Kwalifikacji uczniów na zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dokonuje nauczyciel danych zajęć edukacyjnych.
-
Nauczyciel prowadzący zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze prowadzi następującą dokumentację:
-
dziennik zajęć,
-
zeszyt lub teczki prac dzieci.
-
Dla dzieci z odchyleniami w prawidłowej budowie i postawie ciała oraz z obniżeniem ogólnej sprawności fizycznej i z niektórymi zaburzeniami przewlekłymi szkoła może organizować gimnastykę korekcyjną.
-
Do udziału w gimnastyce korekcyjnej kwalifikuje:
-
uczniów z odchyleniami w prawidłowej budowie i postawie ciała – lekarz sprawujący opiekę nad uczniami,
-
uczniów z obniżoną sprawnością fizyczną – lekarz (pielęgniarka) sprawujący opiekę nad uczniami lub nauczyciel wychowania fizycznego na podstawie badań lekarskich, sprawdzianów, testów sprawności fizycznej i obserwacji ucznia,
-
uczniów z niektórymi przewlekłymi zaburzeniami stanu zdrowia – lekarz sprawujący opiekę nad uczniami.
-
Gimnastyka dla uczniów klas I – III prowadzona jest w ramach obowiązkowych zajęć pozalekcyjnych w wymiarze 2 godzin tygodniowo.
-
Gimnastyka dla uczniów klas IV – VI może być prowadzona w ramach zajęć nadobowiązkowych w wymiarze określonym przez organ prowadzący szkołę na wniosek dyrektora szkoły.
-
Zajęcia z gimnastyki z odchyleniami w prawidłowej budowie i postawie ciała oraz przewlekle chorych powinny odbywać się w grupach liczących od 5 do 10 osób.
-
Zajęcia z gimnastyki dla uczniów z obniżoną sprawnością fizyczną powinny odbywać się w grupach liczących od 10 do 15 osób.
-
Nadobowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego w klasach IV – VI mogą być prowadzone w formie zajęć rekreacyjno – sportowych.
-
Dla uczniów klas IV – VI mogą być organizowane zajęcia pozalekcyjne w formie kół przedmiotowych lub kół zainteresowań w miarę posiadanych środków finansowych. Liczba uczestników tych zajęć nie powinna przekraczać 15 uczniów.
& 7
-
Biblioteka szkoły jest pracownią szkolną służącą do realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno – wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy wśród rodziców.
-
Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły, rodzice.
-
Biblioteką opiekuje się nauczyciel w ilości 1 godzina tygodniowo na 10 uczniów.
-
Zadania nauczyciela bibliotekarza:
-
przygotowanie kart czytelników,
-
wypożyczanie książek według ustalonego harmonogramu,
-
propagowanie czytelnictwa poprzez organizowanie wystaw książek, konkursów,
-
wypożyczanie czasopism pedagogicznych i książek metodycznych nauczycielom,
-
uzupełnianie księgozbioru w miarę posiadanych środków finansowych,
-
konserwowanie książek (okładanie, klejenie),
-
prowadzenie przysposobienia czytelniczo – informacyjnego uczniów,
-
prowadzenie dokumentacji biblioteki zgodnie z obowiązującymi przepisami.
-
Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do ich zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
& 8
-
Dla realizacji celów statutowych szkoła posiada:
-
szatnię,
-
salę zajęć ruchowych,
-
pracownię komputerową.
Rozdział V
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
& 1
-
W szkole zatrudnia się nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.
-
Zasady zatrudniania nauczycieli określa Karta Nauczyciela.
-
Zasady zatrudniania pracowników niepedagogicznych określają odrębne przepisy.
& 2
-
Nauczyciel ma obowiązek:
-
realizować program zajęć edukacyjnych w powierzonych klasach osiągając optymalne cele szkoły ustalone w programach szkoły,
-
wspierać swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania,
-
udzielać pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie uczniów,
-
bezstronnie i obiektywnie oraz sprawiedliwie oceniać i traktować uczniów,
-
informować rodziców uczniów oraz wychowawcę klasy i dyrekcję, a także Radę Pedagogiczną o wynikach dydaktyczno – wychowawczych swoich uczniów,
-
wzbogacać własny warsztat pracy przedmiotowej i wychowawczej, podnosić i doskonalić swoje kwalifikację zawodowe,
-
prowadzić prawidłowo dokumentację przebiegu zajęć dydaktyczno – wychowawczych,
-
wykonywania innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły związanych z organizacją procesu dydaktycznego i opiekuńczo – wychowawczego.
-
Nauczyciel ma prawo:
-
decydowaniu w sprawie doboru programów, podręczników, metod i form organizacyjnych w nauczaniu swojego przedmiotu,
-
decydowania o ocenie bieżącej, okresowej i rocznej postępów swoich uczniów,
-
wnioskowania w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich uczniów,
-
Nauczyciel odpowiada przed dyrektorem szkoły i organem prowadzącym za:
-
poziom wyników dydaktyczno – wychowawczych w swoich przedmiotach klasach,
-
stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz środków dydaktycznych przydzielonych mu,
-
tragiczne skutki wynikłe z braku swego nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych,
-
zniszczenie lub stratę majątku i wyposażenia szkoły przydzielonych mu przez dyrektora, a wynikające z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.
& 3
-
Nauczyciel – wychowawca ma obowiązek:
-
tworzenia warunków dla rozwoju ucznia, przygotowanie do życia w zespole, rodzini |